måndag 13 april 2015

Efter städning i mina tyglådor!

Som jag nämnt tidigare så har jag, tack vare spolning av husets stammar och besök av rörfirma i ateljen, städat alla mina tyglådor som jag gömt i duschen i min atelje. Där gjorde jag flera fynd av tyger som jag lagt undan till mig själv. Bland annat hittade jag en bit av ett tyg som är tryckt efter inspiration av Gustav Klimts måleri. Jag hittade tyget i två färgställningar i blått och brunt och har cirka en halvmeter kvar av båda färgerna. Under helgen som varit har jag lyckats få tillbaks lite av min syglädje, och jag lyckades göra klart 5 mindre necessärer och en väska sydd efter mönstret AnnaLi. De fem necessärerna sydde jag under två dagars tid, lördagen den 11 april och söndagen den 12 april. Om man bestämmer sig för att sy lite rationellt, så går det faktiskt lite fortare. Man ritar av mönstret till alla fem på en och samma gång, sedan syr man på tygerna på samtliga fem. Därefter pressar man ihop fram- och baksida med Peltex emellan på samtliga och syr dekorsömmarna. Sedan syr man dit snedslåremsan runt samtliga och blixtlåset. Det sista man gör är att dra på blixtlåslöparna och sy ihop bottensömmarna. Sedan är de klara. Anna-Li-väskan var jag bara tvungen att sy upp i stolstyget.

Nästa helg skall jag till en grupp quiltdamer, "Flink i Handen" som träffas i en fantastisk lokal i Handenterminalen. Vi skall sy aftonväskor, min runda necessär, min stora necessär och några vill sy Anna-Li väskan. Sömnaden kommer att vara under två dagar och jag skall övernatta i Handen.

Här nedan kommer lite bilder på det som jag sytt under 11 och 12 april.

Önskar er alla en riktigt fin vår, som jag hoppas nu skall försöka bryta igenom under april månad och där vi snart får lite mer sammanhängande värme.


Necessär sydd med tyg ur Robert Kaufman serien "Lavish".

Necessär sydd  med tyg ur Robert Kaufman serien "Lavish".
 Necessär sydd med tyget som är inspirerat av Gustav Klimts måleri. Om jag inte missminner mig så var tyget från Makower Fabrics.
 AnnaLi väskan sydd med ett Robert Kaufman tyg med stolar.
Necessär sydd  med tyg ur Robert Kaufman serien "Lavish".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar