söndag 18 maj 2014

Besök hos Maria Bussler den 17 maj 2014

Lördagen den 17 maj var jag bjuden till Maria Bussler, som hade öppet hus och visade hur hennes quiltmaskin arbetade och vad man kan göra med den. Hon quiltade ett fantastiskt täcke som var sytt av Benartex Fossil Fern tyger i alla dess färger, och hade en svart bakgrund. Täcket var sytt av trianglar. Mycket effektfullt. Sedan hade hon bjudit in mig som gäst och det var många glada damer som kom på besök. Det var så trevligt och de tre timmarna som jag var där rusade iväg.

I kväll, den 19 maj, skall jag ha besök av medlemmarna i Upptäcket, så igår var jag nere i min egen lilla syatelje för att städa. Jag hade ju rört till det alldeles förfärligt, när jag gick igenom alla mina tyglådor för att sortera ut en hel del av de tygbitar som jag köpt på min under årens lopp. Igår när jag hade städat färdigt, upptäckte jag att det inte blev någon större skillnad på de tyglådor som jag fick ställa tillbaks i förrådet. Det kändes som om det var fler lådor än innan jag började städa och ändå tyckte jag att jag hade lyckats plocka fram en hel del av de tygerbitar som fanns i lådorna. Tydligen är det fortfarande en hel del att ta hand om, men det får bli vid ett senare tillfälle. Vill inte röra till det så igen, så att det tar en hel dag att städa undan. Jag började kl. 10.00 och slutade strax före 22.00 på kvällen.

Lite sömnad blev det också, jag lyckades i alla fall få inhop en ny necessär, sydd efter Quiltbitens mönster, men med min egen lilla mani att använda "Rasterquick" som bas för sömnaden. Tyvärr gick sömnaden inte smärtfritt, utan jag gjorde alla upptänkliga fel och sprättkniven fick användas flitligt, jag tror att det var mer än en timme som jag sprättade mönstersömmar som inte blev som jag ville.

Här är i alla fall en bild på vad jag lyckats åstadkomma till slut. Det borde inte ta mer än tre timmar att sy en sådan här necessär, men det gjorde det.

Necessär sydd med ett av tygerna från serien "Japanese Lifestyle", och halvlinnetyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar