tisdag 20 augusti 2019

Öppet i syateljén 31 augusti 2019

Dagarna och veckorna rinner bara iväg, snart har vi kommit till slutet av augusti. Nu infaller augusti månads sista lördag den 31 augusti, och då tänker jag ha öppet i min syateljé mellan kl. 10.00 - 14.00.

Den kommande helgen, den 23 - 25 augusti skall jag deltaga i två kursdagar och en föreläsning, anordnad av Maria Bussler på Högdalens gård. Maria har bjudit in en tysk textilkonstnär och designer, Brigitte Heitland, som håller en föreläsning och presentation av hennes utveckling som textilkonstnär och designer på fredag kväll, och därefter på lördagen och söndagen håller hon kurs i sömnad av två olika mönster och tekniker, där man får lära sig att hantera lite modernare design på de lapptäcken man skall sy. Roligt att få ta sig an något lite utöver det vanliga som man har hållit på med tidigare. Man skall förbereda sig inför lördagens kurs med att skära till en massa bakgrundstyger, där skall man sköra till 34 kvadrater som skall vara  9,5 x 9,5 inch i kvadrat. Sedan skall man rita upp 67 halvcirklar med en radie på 4 1/2 inch på vliesofix som sedan skall klipas till och strykas fast på baksidan av 67 olika tyger för att sedan sy ihop detta till en väggdekoration. På söndagen skall vi sy en glob i paper piecieng. Också spännande. Problemet för mig är som vanligt vilka tyger skall jag välja att sy i, det kommer att bli ett fasligt rivande och slitande i alla tygbuntar som jag har nere i min syateljé. Få se om jag får ihop något.

I morgon, onsdagen den 21 augusti skall jag åka med en av mina syvänner till Formexmässan. Få se om man hittar någon ny leverantör av sybehör och som även har lite roliga detaljer till väsksömnad. Har inte varit på Formexmässan på ett tag, så det skall bli spännande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar