måndag 1 september 2014

Väggbonad äntligen klar!!

För 4 - 5 år sedan var jag i Wien, Österrike, och då besökte jag Albertina Konstmuseum en av dagarna. Där fanns en permanentutställning och där såg jag en tavla i de här färgerna. Den liksom fastnade på näthinnan och när jag kom hem bestämde jag mig för att försöka sy något i likhet med tavlan jag sett. Nu har hela projektet fått ligga till sig i nästan fem år. Det är tack vare Maria Bussler som vänligen kviltat det här lapptäcket åt mig, som det nu äntligen blivit klart. Idag känns det nog som om det är lite i häftigaste laget färgmässigt. Jag är ändå ganska nöjd med resultatet och då särskilt  med den fina kviltningen som Maria gjort. Förra året när jag åter var i Wien, var jag till Albertina igen, och då hade de bytt ut den här tavlan mot något annat. Ändå är det en tavla som ingår i en av deras permanentutställningar, den s.k. Batliner samlingen. Den anses vara en av de mest omfattande privata samlingarna av modern konst i världen. För Er som planerar att resa till Wien så kan jag verkligen rekommendera ett besök på Albertina och även på stadens andra konstmuseer. Tyvärr hinner man inte med alla på en och samma dag.







3 kommentarer: