fredag 8 juni 2018

Öppet i syateljén den 16 juni 2018, kl. 10.00 - 14.00, därefter lite Quilt in Public Day efter kl 14.00 och till kl. 16.00

Hej alla glada syvänner. Idag skall jag åka på vår årliga syhelg på Älvkarleö Herrgård. Nu är det 11:e sommaren som vi är där och syr från fredag kväll till söndag eftermiddag. Fredag kväll börjar med en fantastisk salladsbuffé, och därefter blir det sömnad till fram emot 24.00, och för dem som orkar så kan det nog bli fram till 02.00 på lördag morgon ocskå. På lördagen börjar vi med frukost kl. 08.00, förmiddagskaffe kl. 10.00, lunch kl. 12.00, eftermiddagskaffe kl. 15.00 och trerätters middag kl. 18.00, samt ägna resten av tiden, när vi inte äter, åt sömnad. På söndagen samma procedur, men då avslutar vi med eftermiddagskaffe kl. 15.00 och sedan brukar vi börja packa ihop alla våra medhavda saker för hemfärd mot Uppsala runt kl. 16.00. Som vanligt ser jag fram mot den här syhelgen. Det är så trevligt att i glada vänners lag få ägna sig åt det gemensamma intresset, sömnad. En del av oss syr kläder, andra syr väskor, och några syr  på stora lapptäcken. Det finns en oändlig kunskap bland alla dessa glada sydamer, så diskussionsämnena brukar inta tryta. När det är helt tyst i konferenslokalen, så är det väldigt intensivt fokus på sömnad. Jag tror ju inte att jag upplevt att det varit särskilt tyst under dagarna på Älvkarleö Herrgård. Det är en ynnest att få vistas i den här vackra miljön, bo kungligt i de vackert inredda rummen och breda ut sina stora och små sömnadsprojekt i den fantastiska konferenslokalen.

Igår provade jag på att sy ett nytt quiltblock efter en bild som jag sett på Facebook, där en av mina vänner deltog i en kurs för en av Amerikas mest kända quiltkonstnärer, Jinny Beyer. Mitt försök att sy ett liknande block, blev inte riktigt bra, delarna i blocket var för stora, men tanken med blocket kommer i alla fall till sin rätt.

Önskar alla mina vänner en riktigt trevlig och avkopplande helg.

For my foreign followers:

Today, I will go together with 12 of my friends, all of them passionate sewers, to one very beautyful Conference Mansion, Älvkarleö Herrgård, in the northern parts of Uppsala County. Unfortunately, one of my friends, will not be able to participate, due to high fever, probably some kind of flue. We will all miss her. During the stay we will be able to sew from Friday evening to Sunday afternoon, and most of us will probably be sewing all day and half of the night long. This is the 11th year that we are at this fantastic Conference site. Some of us are making clothes, some are sewing small or larger purses, and some of us are sewing on big quilt  projects. The knowledge of different sewing techniques among all of us is amazing, and if someone would experience some difficulty, there is always someone in the group ready to help out. We will have a wonderful weekend.

I wish all my friends to have a wonderful and relaxing weekend.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar