måndag 27 augusti 2018

Liten väska till liten flicka!

Inför årets evenemang Quiltköping den 31 augusti till 2 september 2018, har jag ju sytt upp en hel del av de tyger som kommit hem den senaste tiden. Igår sydde jag upp en liten väska med kattbilder på både fram och baksidan. Väskan är tänkt till en liten flicka och att man i väskan skall förvara sina små Pixiböcker, som tydligen fått ett uppsving igen. Böckerna är små och lättlästa och lagom mycket text för dem som håller på att lära sig läsa. För 30 år sedan, när sonen var två år gammal, köpte jag ganska många Pixiböcker till honom. Då gick debattens vågor höga om just Pixiböckernas vara eller inte vara. Kultureliten ansåg böckerna dåliga och icke lämpliga för barn. Jag tyckte det var precis tvärt om. Böckerna var lagom långa och att läsa dem tog kanske 10 - 15 minuter och det är lagom tid för ett litet barn att lyssna och sitta still. Sedan när de själva vill försöka lära sig läsa är de också lagom långa. Kan hända att berättelserna inte var av så hög kvalitet, men de uppskattades i alla fall av min käre son. Han hade en favorit, som hade titeln: Doris på rymmen. Boken handlade om en nalle, vid namn Doris, och hon var som sagt på rymmen.

Här kommer i alla fall bild på fram och baksida av den lilla väskan.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar