lördag 20 oktober 2018

Höstens Sy- och hantverksfestival, Älvsjömässan, 2018-10-26--28

Nu är det knappt en vecka kvar till höstens Sy- och hantverksfestival på Stockholmsmässan, Älvsjö, den 26 - 28 oktober 2018. Det finns en hel del kvar att förbereda inför mässan, men typiskt nog så har jag åkt på en rejäl förkylning med ont i halsen. Får nog hålla mig lugn den här helgen, och försöka ta nya tag på måndag, nästa vecka. Sedan vill jag ju vara frisk när jag skall åka till Quilt Market och Quilt Festival i Houston, Texas, USA, den 1 november. Har så länge velat åka till det här eventet, och nu när det äntligen skall bli av, så måste jag se till att vara frisk när jag skall åka.

I går, fredagen den 19 oktober, kom det i alla fall hem lite nya tyger. Bland annat har jag tagit hem lite fler färger av Kona Cotton Solids. Har ju tidigare haft det svarta av det här fabrikatet, men det har en tendens att fort ta slut, eftersom svärtan i det tyget är så intensiv och fin. Som vi alla vet, så kan svart på svarta tyger skilja sig enormt mycket från ett tyg till ett annat, så man skall inte tro att det går att ta vilket svart tyg som helst och kombinera med något av de tyger man redan sytt av och som tagit slut. Bäst att hålla sig till samma fabrikat när det gäller att göra klart ett projekt. Sedan kom det även hem ett japanskt tyg, det mörkt mörkt blå med vita körsbärsblommor. Tyget är strukturvävt med inslag och varp av flera trådar så att man får en känsla av att tyget är av linne, men det är bomullstyg. Sedan har jag tagit hem ett med solfjädrar, och ett Bali-inspirerat tryck med stora blommor. Det sistnämnda tyget är väl egentligen inte jag, men jag tycker att tyget är fint och att det kan vara användbart i lite större väskor, eller varför inte till att sy sig en tunika. Sedan har jag även köpt in ett tyg med lila blommor och guldtryck, som säkert är användbart i små väskor och necessärer.

Jag har även sytt en liten väska, av ett tyg designat av min favorit-quiltare, Paula Nadelstern. Det här tyget köpte jag in för många år sedan, och jag tror att det tyget tillhör en av de första tygserierna som Paula Nadelstern designade. Jag har flera tyger ur den här serien, men de här tygerna håller jag för mig själv, vill inte sälja av dem, för jag tycker så mycket om dem.

Jag skall se till att bli frisk till den 26 oktober så att jag orkar med Sy- och hantverksfestivalen, och för att jag tycker det är så roligt att få träffa alla mina syglada vänner.

For my foreign followers:

I am preparing myself and my little studie for the upcoming event: "Sy- och hantverksfestivalen, at the Stockholm International Fair, Älvsjö, on October 26 to 28, 2018. As usual, before events like this, I have gotten a severe cold, and have to take some days of rest before this event, which unfortunately, I really do not have time to do. But I will be keeping myself in rest this weekend, and on Monday next week I hope to be fit for fight again, so to say.

Yesterday, I received a delivery of some fabrics, and I will post pictures of these fabrics below. I have ordered some more colours of the fantastic fabric, Robert Kaufman, Kona Cotton Solids. These fabrics are of high quality cotton, and are so fantastic to work with and sew. Then there is one Japanese fabric, Nara Homespun, in deep dark blue and white Cherry blossoms. Then there is one fabric with Japanese inspired fans. And one Bali inspired fabric with large flowers and leaves, and one with lilac flowers and gold print all over.

I have also manged to sew a small purse, made of a fabric designed by my favourite quilt artist, Paula Nadelstern. This fabric belongs to my stash of fabrics, fabrics I keept close to my heart, not wanting to sell them to others.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar