tisdag 30 april 2019

Våren har kommit och med den även tygerna från Island Batik Fabrics

Fredagen den 26 april kom äntligen tygerna från Island Batik Fabrics. Jag hade haft kontakt med speditören på Bali, som var en mycket trevlig och hjälpsam person vid namn Fitrie (vet tyvärr inte om det är en man eller en kvinna). Jag kontaktade Cargo Center på Arlanda dagen innan, för att höra hur jag skulle bete mig när jag hämtade varorna. För flera år sedan när jag och min man skulle hämta varor på Arlanda, så var det oerhört rigorösa säkerhetskontroller, så jag kände mig lite fundersam hur det skulle vara den här gången. Fick då veta från Cargo Center att jag skulle komma dit till dem och hur jag skulle åka för att hitta dem på Cargo City, Arlanda. Det var en mycket trevlig dam som tog emot mig i receptionen på Cargo Center. Hon frågade mig om jag skulle förtulla varorna själv, och kaxig som jag var så sade jag att självklart skulle jag åka till tullen och göra förtullningen själv. Men när jag kom till Tullen var det kalla handen. Jag borde ha gjort en importdeklaration och fick veta att jag inte kunde få ut mina varor utan den här importdeklarationen, och att det var en hel vetenskap att göra en importdeklaration, där man för varje vara skulle ha ett särskilt importnummer (10-siffrigt) och att det var viktigt att man fyllde i rätt siffror för annars skulle man inte kunna få ut varorna och då skulle man för göra om hela proceduren igen, vilket ju skulle fördröja utlämningen. Men mannen i receptionen på tullen tyckte att jag skulle anlita en tullagent, och hänvisade mig tillbaks till Cargo Center, där jag fick telefonnummer till en kvinna som arbetade där och som gjorde importdeklarationen. Den här kvinnan arbetade hemifrån fredagen den 26 april, och hon menade att jag kunde lämna samtliga speditionsdokument i receptionen på Cargo Center, och sedan skulle hon göra importdeklarationen när hon vara tillbaks på jobbet den 29 april, och att jag då skulle kunna hämta ut varorna den 29 april. Jag meddelade henna att jag tyvärr var bortrest den 29 april, så att jag inte kunde komma då och hämta varorna. Då  säger den här damen, kan du inte be personalen på Cargo Center att skanna in dina dokument och sända dem elektroniskt till mig, så skall jag göra importdeklarationen åt dig, men att det kommer att ta en stund för att det är så mycket siffor som måste fyllas i, och att jag fick sätta mig ner och vänta en stund. Sedan informerade hon även om att hon var behörigt tullombud, så att när hon gjort importdeklarationen åt mig, så skulle jag inte behöva åka tillbaks till tullverket, för att hon skötte om hela förtullningen, och att jag kunde hämta ut varorna på Cargo Center.

Det är så roligt att träffa på människor, som är så fantastiskt tillmötesgående och hjälpsamma. Hon hade verkligen ingen anledning att ställa upp så här för mig, men hon gjorde det. Hon tog mitt ärende och prioriterade det framför allt annat jobb som hon hade planerat att genomför under dagen. Känner mig så glad och tacksam över att det fortfarande finns människor som hon som är så hjälpsamma och tillmötesgående. Utan hennes hjälp hade jag inte fått hem tygerna under fredagen den 26 april. All heder år henne och den trevliga damen i receptionen på Cargo Center, Arlanda.

Här nedan kommer en bild på de batiktyger jag fick. Nu måste jag se till att göra något av tygerna.

Önskar alla mina vänner en fantastiskt fin 1:a Maj 2019.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar