fredag 7 februari 2020

Sömnad av fler "cyklon"-block

Igår lyckades jag sy klart en necessär av EKG-tyget. Jag behöver ha en uppsydd av det här tyget till sy- och hantverksfestivalen, Stockholmsmässan, den 14  - 16 februari 2020. Sedan har jag sytt klart två blordstabletter av överblivna "cyklon"-block. När man syr "cyklon"-blocken så syr man två stycken på samma gång, och till de bordslöpare som jag sytt så skall det endast ingå fem block i varje löpare, och då får jag ett block över. Av de block som blivit över syr jag bordstabletter och kombinerar med remsor och "flygande gäss" block. Att sy "cyklon"-block är fantastiskt roligt och det ser så avancerat ut, men är så enkelt, när man använder sig av Deb Tyckers linjal, Tucker Trimmer III, vilket är den största av hennes Tucker Trimmer linjaler. Måste ju även ha lite nytt att visa upp till kommande mässa.

For my foreign followers: Yesterday I managed to make a new small purse with the "ECG--fabric". I have made two of these purses with this fabric before, but they are very popular, and they have been sold. I have also finished two place-mats, from leftover blocks made with the Deb Tucker Trimmer III and they are called "Cyclon" Blocks. This is a fantastic technique and looks very difficult to make, but is actually very simple. Deb Tucker has a Video on her web page, shown how to make these blocks and using her fantastic tools.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar