onsdag 18 januari 2023

Nya tyger och öppet i Syateljén den 21 januari 2023

 Först vill jag informera om att jag har öppet i min syateljé, Christlmodeller, Höganäsgatan 1 A, Uppsala, nu på lördag den 21 januari 2023 mellan kl. 10.00 - 14.00. Välkomna.

Sedan vill jag också informera om att det kommit hem lite bastyger, Quilters linen, två ljusrosa, och ett vinrött. Har haft de här färgerna tidigare, men de hade nästan tagit slut, så då beställde jag hem lite för att komplettera med övriga färger som jag har i Quilters linen.

Ibland undrar jag om jag börjar falla tillbaks i " barndomen", eftersom jag nu beställt ett tyg med nallebjörnar på. Jag brukar ju inte beställa tyger med barnmotiv, men just de här nallebjörnarna tyckte jag var så söta, så jag föll till föga.



Sedan har det kommit hem två tyger ur Robert Kaufman Fabrics tygserie "Wishwell - Silverstone. De här tygerna tilltalade mig verkligen. Kommer att bli så fina i olika väskmodeller. Nu gäller det bara att hinna sy upp någon modell av de här tygerna, så att jag kan visa dem på Sy- och hantverksfestivalen i slutet av feberuari 2023.



Och som sista tyg, så fick jag hem ytterligare ett tyg ur Robert Kaufman Fabrics tygserie "Gustav Klimt". Det här är ett tyg som passar utmärkt att kombinera med några av de Gustav Klimt paneler som jag fortfarande har i min syateljé. Jag älskar alla tyger som är inspirerade av Gustav Klimts måleri. 


Tyvärr måste jag säga att jag inte är någon stor vän med min nya kamera, en Canon Ixus. Den tar inte några fina bilder på tyger. Inte alls som min tidigare kamera, en Olympus 850 SW. Tyvärr har kameran slutat fungera, den tar bara rosa bilder för närvarande, och tydligen går den inte att laga heller. För den elektroniken och de kretskort som finns i kameran går säkerligen inte att få tag i längre. Och dessutom skulle en reparation säkerligen kosta lika mycket eller mer än en ny kamera. Olympuskameran vann jag för flera år sedan i en gissningstävling, som gick ut på att man skulle gissa hur många stora gem som låg i en guldfiskskål. Jag var den enda som gissade rätt på exakt antal, många hade gissat på 250 gem, men jag gissade på 249, och det var 249 gem i skålen. Går nu i valet och kvalet om jag skall köpa mig en ny kamera, en som är enkel att hantera och som tar fina och detaljerade bilder på tyger. Jag vill ju kunna fotografera de tyger som jag får hem från mina leverantörer och jag vill även kunna fotografera vad jag sytt av de här tygerna. För mig är det viktigt att kameran återger färgerna i tygerna på ett korrekt sätt. Vilket Canonkameran som jag nu fotograferar med inte gör. 

Som sagt, tygerna är finare i verkligheten, eller som jag lärt mig att det heter som förkortning när man skriver i mobiltelefonen - I.R.L. (in real life).

Önskar er alla en fin kväll, och hoppas att vi ses på lördag den 21 januari 2023.

Hjärtligt välkomna!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar