fredag 23 augusti 2024

Öppet i syateljén, Höganäsgatan 1 A, Uppsala, lördagen den 24 augusti 2024

 Nu är snart augusti månad till ända. På lördagen den 24 augusti 2024 kommer jag att ha öppet i min lilla syateljé, Höganäsgatan 1 A, Uppsala, mellan kl. 10.00 - 14.00. 

Just nu håller jag som bäst på att förbereda mig inför deltagandet av årets största sy-event, för alla oss som tycker om att sy quiltar och lappteknik, årets Quiltköping, som går av stapeln fredagen den 6 till söndagen den 8 september i Lidköping. Ser så fram mot att få deltaga som en av årets utställare där. Jag har deltagit i alla Quiltköping-event sedan starten och nu, om jag inte är helt ute och cyklar, så tror jag att det är 12:e gången jag deltar. Jag hoppas få träffa så många av alla mina sy- och andra vänner där om någon vecka.

Som vanligt så kommer det även en del tygnyheter, och på måndag den 26 augusti väntar jag hem två tyger från Northcott Fabrics, ur deras tygserie "Woodland Babies". Det är tyger med bilder på olika djur som lever i vår fria natur i skogen. De är riktigt söta och man kan göra mycket med de här tygerna, bland annat sy fantastiskt fina barntäcken.

Själv skall jag göra klart ett dubbelsängstäcke s om jag sytt av enbart William Morristyger och som min vän, June, Quiltstugan i Heby, har quiltat på sin Bernina Longarm Quilting Machine. Hon har som vanligt gjort ett fantastiskt arbete med quilt-sömnaden, något som jag inte kan göra själv. Att t.ex. frihandsquilta på en vanlig symaskin för hemmabruk har jag aldrig lyckats lära mig. Tålamodet och förmågan att träna frihandsquiltning finns inte hos mig. Därför låter jag mina täcken bli quiltade av personer som har maskiner som kan quilta stora täcken och som har kunskapen om detta, göra det. Kostar visserligen en slant, men varför skall jag försöka göra något som jag inte är bra på och som jag vet skulle förstöra utseendet på ett täcke som jag lagt ner stor möda på att sy ihop alla delar på ett för mig så bra och noggrant sätt som jag bara kan. All heder åt dem som åtar sig att göra ett så omfattande och fantastiskt svårt arbete. Har även ett enkelsängstäcke sytt i Tildatyger kombinerat med Robert Kaufman tyget "Quilters Linen", och som jag tänker be min vän Maria Bussler att quilta. Så i år har jag mer eller mindre färdigställt två större lapptäcken. 

För övrigt så har jag sytt väldigt många nya små necessärer, och min vän Kristina har hjälpt mig att göra en omarbetning av hennes mönster "Lilla Klara". Det har blivit ett mönster som nu heter "Klaras kusin" och som är något modifierat i förhållande till ursprungsmönstere "Lilla Klara". Mönstret och de väskbyglar som används vid sömnaden av "Klaras kusin" kommer att finnas till försäljning vid årets Quiltköping. Jag kommer även att göra i ordning några "paket" med mellanläggsmaterial och vinyl som ingår enligt mönsterbeskrivningen.

Hoppas vi ses i Lidköping den 6 - 8 september 2024.

Bilder på tygerna från Northcott Fabrics och bild på den senast sydda "Klaras kusin" kommer här nedan.


Northcott Fabrics, Woodland Babies, D27170-72

Northcott Fabrics, Woodland Babies, DP27167-11

Necessär sydd efter mönstret "Klaras kusin"







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar