söndag 15 september 2024

Öppet i syateljén den 21 september 2024

 Nu börjar livet återgå till det normala. Jag har överlevt deltagandet i årets Quiltköping i Lidköping den 6-8 september 2024 och även årets Kulturnatt i Uppsala den 14 september 2024. Så nu kan jag försöka koppla av lite och framför allt försöka få lite ordning i min syateljé, där det ser ut som sju svåra år och åtta bedrövelser. Oredan är enorm, och jag fasar för att gå ner dit och sätta igång med storstädning. Det ligger tyger och färdigsydda alster överallt. Sedan kom det även en leverans av tyger fredagen den 13 september, och de här tygerna vet jag inte hur jag skall lyckas få plats med. Har som sagt, och vill inte erkänna det, köpt på mig för mycket tyger. Det är väldigt lätt att handla, men lite svårare att ta konsekvenserna när man faktiskt redan vid inköpstillfället vet att det är överfullt i ateljén. Det finns ju så många fina tyger och det är inte lätt att säga nej när tyg-agenterna kommer för att visa upp de nya kollektionerna. Nu har jag gnällt så det räcker för den här gången.

Nu på lördagen den 21 september kommer jag att ha öppet i min lilla syateljé som vanligt mellan kl. 10.00 - 14.00. Vad jag kommer att starta upp nu under hösten är en stor lagerrensning där jag kommer att sälja ut en hel del tyger och tillklippta 33 cm bitar till det facila priset av 45 kr/bit. Kommer även att ha en liten bonus om man köper fler bitar, köp 6 bitar av 45 kr och betala för 4. Undrar om det kan vara något för hugade spekulanter på tyg. Jag har nämligen bestämt mig för att i fortsättningen så kommer jag att klippa till tygbitarna på en halv meter i stället för 33 cm bitar. Har märkt att när man står på mässor, så är det nästan alltid att kunderna vill ha en halv meter och då kan det bara lika bra att ha tygerna tillklippta i det formatet, så slipper man, när man står på mässor, det extra arbete det innebär att mäta av och  klippa till halvmeters bitar. Sparar tid för både mig och kunden.

Under kulturnatten igår den 14 september så fick jag mycket positiv respons på mina sydda necessärer och solhattar, men det var inte så många av dem som kom och tittade på oss hantverkare, som var speciellt intresserade av att handla. Det är ju en fantastisk miljö på Akademihotellet, Uppsala, och det är en oerhörd förmån att få en inbjudan att vara en av de utställande hantverkare som deltar i eventet på Akademihotellet. Men många av dem som kom för att besöka eventet gick mest runt och tittade och sedan lockade vinbaren, där man kunde provsmaka olika viner till det facila priset av 100 kr per vinglas. Jag tror att det faktiskt var det som lockade mest.

Här nedan kommer bilder på några av de nya tygerna som jag fick hem fredagen den 13 september. Hoppas att de här tygerna inte betyder otur, eftersom de levererades fredagen den 13.

Tinmeless Treasures Fabrics, 3031-MUL, Wildcat.

Timeless Treasure Fabrics, 3080-MUL, Sewing Room Cats.

Timeless Treasure Fabrics, 8417-MUL, Quirky Cats.

Michael Miller Fabrics, 11913-MUL, Mediterranean Riviera.

Timeless Treasures Fabrics, 29437-NAT, Howl you Doin?

Robert Kaufman Fabarics, 22746-169 Feathers and Flora

Robert Kaufman Fabrics, 22749-153, Feathers and Flora



Timeless Treasures Fabrics, 3148-CRE, Bellerose



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar