söndag 27 maj 2018

Deltar i en "Sew-Along" för att sy ett lapptäcke av överblivna små tygbitar och helst i tyger som är inspirerade från 1930-talet.

Jag deltar i en s.k. "Sew-Along" med boken "Aunt Grace Baskets of Scraps. Block of the Months" anordnad av Maria Bussler. Täcket skall sys av överblivna tygbitar, och helst skall tygerna påminna om tyger som producerades under 1930-talet. Här kommer bild på mina fem första block som jag sytt klart. Det här är block som skulle sys under första månaden enligt bokens instruktioner, och sedan kommer instruktioner för flera månader framöver, där man syr ett antal block varje månad. Nu tror jag att de flesta redan syr på de block som skall sys under månad fyra, men jag har bara gjort klart månad 1. Men jag kämpar på och letar just nu efter tygbitar som kan passa till block 2 och 3, för att kunna fortsätta. De första fem blocken är sydda i s.k. "Engelsk Paper Piecing" med hexagoner. Sedan är de sju hopsydda hexagonerna applicerade på ett bakgrundstyg. Det tar sin lilla tid, men om man bestämmer sig så kan man faktiskt sy ett block per kväll framför TV:n. Tyvärr har jag ännu inte bestämt vad jag skall använda för tyger i kommande block, och jag kommer att få hem lite 30-tals tyger om ett par månader. Sedan skall jag deltaga i Öppet Hus hos Maria Bussler den 2 juni 2018, och hon har kanske någon tygbunt med 30-talstyger som jag kan köpa in. Det blir ju inte ett täcke som blir sytt helt av överblivna tygbitar, eftersom jag ju måste köpa på mig lite tyger i den här stilen. Har tyvärr inte mycket sådant i mina tyglådor.

Önskar alla mina vänner en underbar juni månad. Jag kommer att ha öppet i min syateljé nästa gång den 16 juni, kl. 10.00 - 14.00, och planerar även att ha öppet tisdagen den 19 juni kl. 14.00 - 18.00 samt lördagen den 30 juni kl. 10.00 - 14.00. Då hoppas jag även ha fått hem lite nya tyger, som är på ingång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar