fredag 11 mars 2022

Vissa dagar hinner man ingenting!

 Vissa dagar, som t.ex. igår, fredagen den 11 mars 2022, så kan jag inte förstå varför man inte hinner någonting. Dagen liksom bara flyter iväg, och helt plötsligt är det kväll. Ibland undrar jag om jag sover fast jag är vaken. Tanken var att försöka hinna ta hand om de tyger som anlände på torsdag eftermiddag, men den tanken blev tänkt men inte genomförd. Vad jag däremot ägnat en del av dagen åt var ett stopp i avloppsröret till tvättmaskinen. Har under ett antal veckor upptäckt att när maskinen spolar ut vatten, så rinner det över i avloppsröret och vatten forsar ut över hela badrumsgolvet, och så kan man ju inte ha det. Försökte med flera olika rensverktyg, utan större framgång. Använde även ett s.k. beprövat trixt att hälla i bikarbonat, salt, ättika och kokande vatten i avloppsröret, och till en början fungerade inte det heller. Allt bara kokade upp och rann över och ut på golvet. Det positiva med det här, om det nu finns något positivt, är att jag verkligen har gjort rent badrumsgolvet ett otal gånger under samma dag. Rent och fräscht blev det. Senare på eftermiddagen så gjorde maken ett nytt försökt med en s.k. pump för att kunna bygga upp ett högt tryck, och sedan avlossa trycket ner i avloppsröret. Tappra försök, men det lyckades inte heller. Gjorde sedan ett sista försök med ytterligare en omgång bikarbonat, salt, ättika och kokande vatten och en liten borste som jag skrubbade med. Tänk, att det till slut gick att få loss proppen med ludd, som förmodligen sköljts ut från tvättmaskinen. Så nu hoppas jag på att vi skall slippa översvämningarna förorsakade av tvättmaskinen och att det skall gå att använda den igen.

På eftermiddagen gick jag i alla fall ner till syateljén och lyckades sy en liten necessär med ett av tygerna som anlände under torsdagen, det rosa japanska halvlinnetyget med igelkottar. 

Jag har, förresten, öppet i min syateljé idag, Lördagen den 12 mars 2022, kl. 10.00 - 14.00. Hoppas mina trevliga syvänner tittar förbi. Tyglagret börjar bli enormt stort och snart får jag inte plats med mer tyg. Det kommer även hem mer tyg på måndag eller tisdag nästa vecka. Då kommer jag att lägga upp bilder på de nya tygerna och sedan får jag försöka hinna med att sy något trevligt av dem. Känner att jag behöver sy lite nytt som känns inspirerande av den annalkande våren. Just nu, kl. 07.17 är himlen blå, med svaga molnslöjor, och någon minusgrad. Men under dagen hoppas jag att det skall bli lite värme av solen som lyser så fint.

Önskar alla mina vänner en fantastisk dag.

Japanskt halvlinnetyg med igelkottar

En liten rund necessär med igenkottar på vandring.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar