måndag 7 oktober 2024

Ny vecka, Nya utmaningar!!

God förmiddag, det är måndag morgon den 7 oktober 2024. Ny vecka startar och det finns en hel del att ta tag i. Måste börja förbereda mig inför den kommande Sy- och hantverksfestivalen den 25 - 27 oktober 2024 på Stockholmsmässan i Älvsjö. I morgon, tisdagen den 8 oktober skall jag fortsätta med en liten demonstration av Deb Tucker Studio 180 design linjalen "Tucker Trimmer" för en grupp damer som träffas och syr tillsammans. Planerar nu inför morgondagen och skall göra i ordning tygpaket så att gruppen kan sy quiltblocken som ingår i det instruktionsark som medföljer linjalen. Sedan finns det så många möjligheter att förkovra sig med att använda den här linjalen som är ett måste för alla som vill sy s.k. half square triangles (HST), som är ett väldigt användbart bas-block och som kan användas i det oändliga för att kombinera i större Quiltblock. Det skall bli roligt att hålla fortsättningskurs för den här gruppen.

Kommande lördag den 12 oktober har jag öppet i min lilla syateljé som vanligt mellan kl. 10.00 - 14.00.

Under lördagen den 5 oktober lyckades jag göra färdigt en liten ask att användas till förvaring av bland annat rullknivar eller andra små saker som kan vara bra att använda vid tillverkning av olika lapptäcksblock. Det är riktigt roligt att göra något annat än att bara sy på symaskin. För att tillverka den här typen av askar så behöver man inte sy alls, utan här gäller det att använda Vliesofix och bokbindarlim. Dessutom måste man räkna ut hur stora de olika delarna av pappkartong skall skäras till. Känns som om man ändå har lite tankeförmåga kvar.

Jag lägger även upp en bild på en duk som man kan sy med användande av Deb Tucker Studio 180 Design linjalen "Tucker Trimmer".






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar