söndag 14 augusti 2016

Sytt Kaleidoskopblock!

Under veckan som gått har jag ägnat mig åt att sy kaleidoskop-block, där jag använt mig av en 60 graders liksidig triangel och där jag tagit ut trianglar ur ett av tygerna som Paula Nadelstern har designat. När jag fick hem de här tygerna, så undrade jag vad det var jag hade köpt in för tyger, för jag hade rätt svårt att se vad man kunde göra med dem. Men när jag började leka med trianglar, så blev jag så oerhört förvånad över att de färdigsydda blocken fick olika utseende, trots att jag använt samma tyg för att skära ut trianglarna. Beroende på var i tyget man bestämmer sig för att lägga trianglarna så får blocken helt olika utseende när de sytts samman. Jag har totalt sytt 19 block och inget av blocken är det andra likt. Här kommer lite bilder på blocken. De här fem blocken är sydda av samma blå tyg och är hopsydda till en lång vepa - väggbonad. Den är tyvärr så lång, så jag har ingen bra plats att fotografera hela vepan på, skall försöka hitta en sådan och göra ett foto av det helt färdiga arbetet.

For my foreign followers:

During the last week, I have been making quilt blocks from fabrics designed by Paula Nadelstern. I have been using an 60 degree equilateral triangle to make the blocks. I have in total made 19 blocks and none of them look the same. This depends on where on the fabric you decide to cut the tirangles. When I received the fabrics I thought that I would not be able to use them for anything but backing, but I was so astonished when I started to work with the triangle blocks and discovered that the most amazing different patterns evolved when I sewed the triangles together. I am really loving to work with the fabrics now.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar