tisdag 23 maj 2017

Öppet i syateljén den 27 maj 2017 kl. 10.00 - 14.00

Som jag tidigare skrivit, så planerar jag som vanligt att ha öppet i min syatelje sista lördagen i månaden, och i maj månad är det den 27 maj. Jag har öppet mellan kl. 10.00 - 14.00. Ja vet ju att det är en s.k. långhelg, men jag provar i alla fall att ha öppet.

Maj månad har ju inneburit många tygleveranser och igår fick jag ytterligare en liten leverans av ett restnoterat tyg. Tyget är designat av Laurel Burch, (hon lever ju tyvärr inte längre). Det är hennes efterlevande som fortfarande trycker upp tyger med Laurel Burch design. Tyget heter "Mythical Jungle" och är ett tyg med färgglada elefanter som "kastats" ut på tyget huller om buller, som vi säger i Sverige.

Dessutom har jag under den gångna helgen varit på vår årliga syträff på Älvkarleö Herrgård den 19 - 21 maj, och helgen har varit lika trevlig som vanligt. En del i sygruppen sydde fram till kl. 12 på natten och en del gav sig inte förrän framåt kl. 2. Sedan var det frukost kl. 07.30 för de flesta i gruppen och därefter fortsatte dagen med sömnad. Jag hade planerat att sy på ett dubbelsängstäcke, men det som jag sytt ihop tidigare visade sig bli alltför stort, cirka 4 meter långt, och det är minst 1,2 meter för långt. Det innebar att jag borde ha sprättat loss ungefär 12 block från det som sytts ihop, och då tappade jag liksom orken för att hålla på med att sy på det täcket. I stället började jag sy några små väskor, och det blev totalt 5 stycken som syddes under helgen. Jag lägger även ut en bild på en liten necessär som jag sytt hemma veckan innan syträffen.

For my foreign followers:
I am, as usual, planning on having my studio open for visits, on Saturday May 27, 2017, between 10.00 and 14.00. I have, during the months of may received a lot of new fabrics, and yesterday Another fabric was delivered. A fabric designed by Laurel Burch, who sadly has passed away, but her relatives are still Printing fabrics with her design.

I have also been to a yearly sewing-quilting retreat. During the two and a halv day, from May 19 to May 21, I started to sew a quilt top togehter, but discovered that I had made a miscalculation. The quilt top was nearly four meters long, and that is approximately 1,2 meters too long. I should have started to rip out 12 quilt blocks, but when things like this happens, I loose interest in the Project. The Project has to be set aside for some time, Before I will start on the Project once again. In stead i managed to sew 5 small purses.

Below you will find the picutres.


 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar