fredag 28 juli 2023

Öppet i syateljén 29 juli 2023

 Nu har ännu en månad snart gått till ända, och jag har som vanligt öppet i min lilla syateljé "Christlmodeller", Höganäsgatan 1 A, Uppsala, i morgon lördagen de 29 juli 2023 mellan kl. 10.00 - 14.00. Hjärtligt välkomna!

Just nu så försöker jag samla mina tankar på vad som kommer att hända framöver. Jag håller ju på att sy ett nytt dubbelsängstäcke med William Morris tyger, men har stött på ett problem. Det tyget som jag har använt för att bilda ljusa stjärnor över hela det tänkta täcket är oerhört svårt att få tag i här i Sverige. Jag har nu försökt vända mig till en leverantör i Danmark, och jag får verkligen hoppas att jag får napp där. Får jag inte det, så blir det definitivt inget dubbelsängstäcke utan det kanske blir en liten gosefilt. Bara framtiden kan utvisa hur det kommer att gå. Mönstret till det här täcket heter Star Pop I Quilt, och är designat av en dam som heter Emely Dennis, och som också har copyright på det här mönstret. Mönstret kan beställas av ett företag i USA och heter Quiltyloveshop. Problemet är att jag bara hade sett en bild på ett färdigt täcke som är uppsytt av William Morris tyger och det täcket finns upplagt på Free Spirits hemsida. Free Spirit är det företag som producerar quilttyger med William Morris motiv. När jag såg bilden på det här täcket, så tänkte jag för mig själv att jag inte skulle behöva köpa något mönster och att det väl inte skulle vara någon konst att sätta sig vid datorn och själv rita upp och konstruera det block som täcket består av. Sagt och gjort. Jag ritade blocket med utgångspunkt från att jag skulle använda mig av 2,5 inch breda remsor och sedan konstruerade jag blocket så att det skulle bli 6 inch på bredden och 8 inch på höjden när alla de delar som ingår i blocket blivit hopsydda. Jag ville också kunna sy det här blocket med så få sömmar som möjligt och det möjliggjordes av att jag använde mig av två av Deb Tuckers Studio 180 Design linjaler för att få till ett enkelt och bra resultat. Linjalerna som jag använt mig av är Corner Pop I och Tucker Trimmer I. Blev en liten utmaning att sy det här och sömsmånen får justeras lite då och då, men grundprincipen är att man syr med 1/4 inch sömsmån. Arbetet framskrider nu långsamt och jag har räknat med att det skall ingå 208 block i ett dubbelsängstäcke. Som alltid så är ambitionsnivån hög, men hur den sedan kommer att eventuellt dala i slutändan om jag inte får tag i mer av det ljusa William Morristyget som ingår i stjärnorna i täcket är skrivet i stjärnorna. Önska mig lycka till att jag får tag i det tyget. Här kommer en bild på en tilltänkt layout av blocken, men i och med att jag kommer att använda mig av flera tyger än dem som nu visas på bild, så kan layouten bli helt annorlunda i slutändan. Bara tiden får utvisa vad det blir.

Hälsar alla mina Quiltvänner och andra hjärtligt välkomna till min lilla syateljé.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar