tisdag 8 augusti 2023

Öppet i syateljén Lördagen den 12 augusti 2023

 God förmiddag. Skriver från ett regnigt Uppsala, där regnet vräkt ner nu på morgonen den 8 augusti 2023. Gårdagen var en riktigt trevlig dag, det var uppehåll nästan hela dagen. Söndagens regn- och åskoväder hade dragit förbi mot morgonen den 7 augusti. Solen tittade fram lite grann då och då. Men idag undrar jag hur vädrets makter kommer att hålla Uppsalaborna i schack. I bakgrunden hörs lite muller, så jag undrar om det kommer att bli åskoväder idag igen. Det får dagen utvisa. 

På eftermiddagen idag skall jag åka till Leufsta Bruk för att titta på en utställning av s.k. Art-Quilts. En av mina vänner har vernissage och den vill jag inte missa.

Under förra veckoslutet kände jag att jag ville sy något annat än på de 208 quiltblock som jag bestämt mig för att sy av William Morristyger, och där jag nu sytt färdigt 95 av 208 block. Jag saknade, som jag skrivit om tidigare, tillräckligt med William Morristyget som jag använt i stjärnorna i de 95 blocken som är färdiga. Jag känner mig i vilket fall som helst ganska stolt över att jag lyckades spåra upp en hel rulle på 14,6 meter av det tyget hos en av mina tygleverantörer i Danmark. Så nu kan jag fortsätta att sy ytterligare 113 block för att kunna färdigställa ett dubbelsängstäcke. Det kommer att ta tid, så att jag måste bryta av med lite annan sömnad under tiden, kanske är förståeligt. Därför lyckades jag under förra veckoslutet sy klart tre små necessärer, en med William Morristyget "Small Pimpernell" i rosa, en med Sevenberry tyget med igelkottar (tyget är ett halvlinnetyg producerat i Japan) och en med Robert Kaufman tyget  Holiday Flourish Snow Flower. Den sistnämndanecessären blev tyvärr lite felsydd, har man bråttom att få färdig något så tänker man sig inte för och glömmer hälften av vad som borde ha ingått i sömnaden. Men den får bli ett visningsexemplar för att exponera ett vackert Robert Kaufmantyg. 

Jag planerar att ha öppet i min lilla Syateljé, Christlmodeller, Höganäsgatan 1 A, Uppsala, nu på lördag den 12 augusti 2023 mellan kl. 10.00 - 14.00. Hjärtligt välkomna!

William Morris tyg "Small Pimpernel"

Sevenberry Fabrics (japanskt) Halvlinnetyg med igenkottar.

Robert Kaufman tyg "Holiday Flourish Snow Flower".




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar