söndag 2 augusti 2015

Har lärt mig något nytt idag!

Idag har jag lärt mig något nytt. För första gången har jag sytt en hatt. Visserligen en ganska enkel sådan, men i alla fall. Hittade ett mönster på Robert Kaufman Fabrics blog på en s.k. "Bucket Hat". Eftersom jag är ganska tjockskallig, har stort huvud, så fick jag förstora upp den. Vid utskriften fanns en referensruta som skulle vara 2 tum vid utskrift, så jag fick justera utskriftsprocenten i min dator för att få fram rätt format på kvadraten. Sedan förstorade jag bilden ytterligare med 8 % för att mönstret skulle bli något större, så att även jag skulle kunna få ner den här hatten över mitt huvud. Tillklippning och sömnad tog cirka 5 timmar från första klippet till hatten var helt klar. Känner mig riktigt nöjd, för att vara första försöket. Kanske skall jag sy några till när det kommer hem nya tyger. Den här hatten är röd på ena sidan och beige-brun på den andra, så man kan vända den efter vilket humör man är på. Tygerna är japanska vävda bomullstyger, som är vävda i en teknik där man ibland har två trådar i varp och inslag och ibland bara en tråd. Det här ger en lite grövre struktur på tyget.
Här kommer bilderna på min hatt.

For all my foreign followers.
Today I have tried to sew a so called "Bucket Hat". I found the pattern on Robert Kaufman Fabrics blog. I have never tried to sew a hat before in my life, but considering that it is my first attempt, I think the result turned out O.K. I used some Japanese fabrics I had in my stash of fabrics, and I made the hat reversible. I can use the hat in both colours, turing it inside out.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar