fredag 7 augusti 2015

Lite uppdatering!

Idag har sonen, maken och jag besökt Rosersbergs slott. Det var fantastiskt att se ett så välbevarat slott. Det fanns dock lite skavanker. Under senare delen av 1800-talet och fram till 1960-talet hade Rosersbergs slott varit någon form av militär utbildningsplats, och då hade man i ett av rummen tydligen skjutit med pistol eller gevär i de vackra sidentapeterna. Inte klokt egentligen, vad tänkte man på. Sidentapeterna var tydligen till största delen vävda i Ryssland, och inte som jag trodde, eventuellt av Ahlgrens sidenväveri i Stockholm. En del av sidentapeterna var nästan helt urblekta, medan det i något av rummen ändå fanns lite mer färg bevarat. Men tidens tand bleker tyvärr textilier, och det kommer även att gälla våra lapptäcken som vi syr. Man måste vara rädd om dem och inte utsätta dem för alltför mycket sol och dagsljus.

När vi kom hem, åkte vi för att hämta den nya tvättmaskinen som vi beställt. Den installerades i badrummet, men vi här ännu inte provat den. Den förra som vi hade haft i mer än 20 år, hade börjat läcka ut mycket vatten när den sköljde tvätten, och så kan man ju inte ha det.

Efter att tvättmaskinen blivit installerad tog jag en vända ner till syateljén, och idag har jag lyckats sy en ny väska av modellen "AnnaLi". Även här har jag använt mig av ett Missoni-inspirerat tyg.

Igår sydde jag en liten ny modell, som jag inte vet om jag skall arbeta vidare med och försökta göra ett mönster av. Vad tycker Ni?

Här kommer bilderna.

Today I managed to finish one purse with the pattern "AnnaLi" and in a Missoni-inspired fabric. Yesterday i tried out a new model, but I am not sure if  I should proceed with this model and try to make a new pattern from this design. Do you have an opinion?

AnnaLi med Missoni-inspirerat tyg.
Ny modell, ev. nytt mönster?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar