onsdag 7 mars 2018

Lite nyheter på tygfronten och info om öppet i Ateljén 31 mars 2018

Igår fick jag en sändning tyger från ett företag i Danmark, Stoffgalleriet. Tygerna kommer från KANVAS Fabrics, och har lite silverstänk i sig. Nu gäller det att försöka göra något av de här vackra tygerna.

Jag har också prövat att sy så kallade V-block, där jag använt mig av en linjal, designad av Deb Tucker, V-block Ruler. Jag blev så positivt överraskad över hur lätt det var att sy de här s.k. V-blocken, man får en exakt form på varje block man syr och sedan är det hur lätt som helst att använda dessa block i olika kombinationer. Här har jag sytt ett litet prov med en stjärna, som i vanliga fall är ganska komplicerad att få till, men här gick det hur galant som helst. Linjalen säljs av Maria Bussler. Hon har tagit hem ett sortiment av Deb Tuckers linjaler, och jag kommer definitivt att inhandla fler av dessa.

Jag tänker prova med att ha öppet på Långfredagen och Påskaftonen den 30 och 31 mars i år, även om jag vet att det kanske är långsökt. Många åker iväg på Påskfirande, men en del kanske håller sig hemmavid. Då kan man passa på att titta förbi min lilla syateljé mellan kl. 10.00 - 14.00 båda dagarna. Det har ju kommit hem en hel del nyheter på tygfronten, och jag har även en hel del kvar av de tyger som ligger som REA-tyger till ett mycket bra pris. Välkomna, om Ni har vägarna förbi eller planerar in en liten tripp till Uppsala.

For my foreign followers:

Yesterday I received some fabrics from Kanvas Fabrics and they are just fantastic. Will be so interesting to start making something of these gorgeous fabrics.

I also tried out a new ruler, designed by Deb Tucker, the so called V-block Ruler. I am so amazed about the accuracy in the finised results of the V-blocks, which are blocks often used in different quilt block patterns. I bought the ruler from a friend of mine, Maria Bussler, who has imported many of Deb Tuckers Rulers, and I will definately try out the rest of these rulers. The sewing of the blocks is much more accurate and the time spent to make them, is much shorter.

I also plan to have my studio open on Friday March 30, and Saturday March 31, 2018, between 10.00 to 14.00. I know, that this is the Easter Holiday, but if you are planning a visit to Uppsala, you are more than welcome.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar