tisdag 14 januari 2020

Dagens sömnad 2020-01-14

Idag har jag, trots kvarvarande förkylning och seghet, lyckats organisera mig så att jag på en dag klarade av att sy tre helt nya necessärer från början till färdigt resultat. Det visar sig att det lönar sig, tidsmässigt, att försöka sy dem rationellt, så att man syr samma moment på alla tre vid ett och samma tillfälle. Skall man sy flera stycken så börjar man med att rita upp så många som man tänkt sy, och därefter syr man på samtliga tyger, markerar bottensömmen på samtliga i samma moment, limmar ihop framsidan med Peltex och fodertyg och syr alla dekorsömmarna i följd, därefter sys snedslå på och blixtlås. Sedan syr man dekorsömmar på snedslån för att få fast blixtlåset ordentligt. Därefter träs blixtlåslöparna på och sedan syr man ihop hörnen på samtliga, vänder dem så yttertyget kommer ut på rätsidan, pressar med fuktig trasa, och sim sala bim, så har man tre necessärer klara på en dag.

Jag har ju  givit mig själv ett knasigt nyårslöfte, att försöka  sy en necessär om dagen. Tyvärr ligger jag redan nu 8 stycken  back, så det här nyårslöftet är nog svårt att hålla. Men skam  den som ger sig, försöka skall jag i alla fall.  Få se hur många necessärer det blir i år.

For my foreign followers:

Today, I have managed to make three small purses in one day. If you are planning on making more than one, it is essential to be  organised and sew all the different pieces on all of the purses in one flow of sewing.
I have made a new years promise to myself, to make one small purse every day during the year 2020. At present, i am already 8 purses short. This is a new years promise, I will have great difficulty to keep, but I will  do my best.


 


 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar