fredag 1 april 2022

April, April, utan Aprilskämt!!

 God morgon alla Syvänner och andra vänner!

Idag är det 1 april, 2022, och jag kan inte förstå att en fjärdedel av året redan passerat revy. Utanför mitt fönster ser jag att det snöat en del igår och natten mellan den 31 mars och 1 april. Nu snöar det fortfarande. Det kanske inte är vad jag önskat mig, men vädret kan vi tyvärr inte påverka så mycket. Igår kom det även ner ärtstora hagelkorn.

En annan sak som kom hem igår var en försändelse med 67 kilo tyg av olika kvalitet från min leverantör i Danmark. Det som vägde mest var 5 rullar med fuskskinn som jag knappt kunde hantera på grund av vikten. Fuskskinnet är av en fin kvalitet. Ett problem för mig är att jag aldrig sytt något av fuskskinn, så här måste jag tillägna mig nya kunskaper, vilket jag ju hoppas skall kunna fungera, men man vet ju aldrig och hjärnan vill eller mäktar med att lagra in ny kunskap. Ett annat problem som jag hade när jag skulle fotografera Fuskskinnen var att färgåtergivningen inte blev korrekt. Försökte både med och utan blixt, och fick försöka färgkorrigera i Photoshop, men tyvärr är färgåtergivningen lite missvisande. De är mycket finare färger i verkligheten.

Sedan kom det hem 10 rullar vanligt tyg också. Tre rullar från Timeless Treasures serie "Guilded Roses", 2 rullar från Timeless Treasures, en rulle med hundmotiv - Colliehundar, och en rulle med kattmotiv, med en salig blandning av olika katter. Därtill kom det hem 3 rullar från Robert Kaufman tyger, i Japanskt halvlinne, två med kattmotiv och en med svarta blommor på naturfärgad botten. Till sist kom det även ett batiktyg i blå färger. Tänk att blått är en så fantastisk färg som tilltalar så många människor. Till slut kom det även hem ett bastyg, som jag beställt om flera gånger, och det är Robert Kaufmans serie Kona Cotton Solids i svart. Det här tyget har en fantastisk svärta och är så användbart till mycket.

Jag hoppas att de här tygerna kan vara av intresse till mina kunder.

Nu på förmiddagen har jag även roat mig med att titta på en massa videoklipp på Youtube där Deb Tucker demonstrerar en hel del olika tekniker där hon använder sig av de linjaler hon designat. Nu är mitt huvud fullt med nya och roliga idéer för olika projekt. Det jag verkligen önskar mig är att det skulle finnas fler vakna timmar så att jag skulle kunna hinna med lite mer. För mig försvinner dagarna alldeles för fort. Jag förstår inte vad det beror på, är det så att när man blir äldre så tar allt man företar sig mycket längre tid och att man inte har eller vill anpassa sig till detta faktum. Nåja, nog med gnäll, nu skall jag när klockan är 09.30 gå ner till min syateljé och försöka prova på någon av de tekniker som jag just sett demonstreras av Deb Tucker, som är en fantastisk quiltare, lärare och designer. Jag kan varmt rekommendera ett besök till hennes hemsida: Deb Tucker Studio 180 Design, där alla hennes videoklipp finns tillgängliga. Önskar er alla en underbar dag idag och en trevlig helg.

Apropå det, så har jag öppet i min syatelje i morgon, den 2 april 2022, mellan kl. 10.00 - 14.00. 

Välkoma!

For my foreign followers:

I have just been thinking of the fact that one quarter of the year 2022 has just passed by, and that it is April 1, 2022, today. Outside my window I can see that there has come quite a lot of snow during the night passed, and that it is still snowing. To tell you the truth, it is not an April Fools Day joke. This is not what I have wished for, am so much longing for a little warm spring weather again.

Yesterday I received a large amount of fabric from my Danish Distributor, nearly 67 kilos. The parcels contained 11 bolts of ordinary fabric, and five different bolts of Faux Leather. These Faux Lether bolts are so heavy, so I had some diffuculty in handling them.  Another fact is, that I have never sewn anything with Foux Leather before, so this will be a new skill to learn. Hopefully my brain will be able to take in these new skills and also store them away somewhere, for me to be able to take them out when I need them in future.

I will post pictures of the fabrics and the Faux Leather. I had one problem when trying to make photos of the Faux Leather fabrics, the colours are not realistic in these photos, the fabrics are much more colourful in reality.

Hopefully this will be of interest to my customers.

I wish all my friends a really nice April 1, day, and a fantastic weekend, with lots of time to spend sewing.

By the way, I also want to inform you that my studio, Christlmodeller, Höganäsgatan 1A, Uppsala, will be open for visits tomorrow, April 2, 2022, during 10.00 to 14.00.

Welcome!

Timeless Treasure Fabrics: Gilded Roses

Timeless Treasure Fabrics, Gilded Roses

Timeless Treasure Fabrics, Gilded Roses

Robert Kaufman Fabrics, halvlinne

Robert Kaufman Fabarics, halvlinne.

Robert Kaufman Fabrics, halvlinne.

Robert Kaufman fabrics, Batik

Timeless Treasure Fabrics, Pure Breeds.

Timeless Treasure Fabrics, Cats.

Fusksinn, Brunt

Fuskskinn, Kopparfärgat

Fuskskinn, Blågrön färg

Fusksinn, Grått

Fuskskinn, Mörkblått


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar