måndag 13 augusti 2018

Öppet i Syateljén den 24 augusti och den 26 augusti 2018.

Den 11 augusti hade jag öppet i min syateljé, men kunderna var förhållandevis sällsynta den dagen. Kanske berodde det på att det var den första dagen på länge som värmen hade avtagit till en mer behaglig nivå och att alla som hade möjlighet var ute i det sköna vädret. Jag hade ändå trevligt under tiden jag vistades i syateljén för jag kunde ju ägna min tid  åt att fortsätta förbereda allt som skall med till Quiltköping den 31 augusti till 2 september 2018. Eventet närmar sig med stormsteg och nu är det baras 2,5 veckor kvar innan vi skall sätta oss i bilen och köra de 34 milen till Lidköping den 30 augusti. Vi behöver åka den 30 augusti så att vi hinner bygga upp vår monter till dess eventet startat kl. 09.00 den 31 augusti. Att bygga upp montern tar flera timmar, trots att vi både har gjort det så många gånger nu, så tar ändå alla moment extra tid. Jag hann även sy klart en lite större necessär, där halvcirkeln har en diamter på 30 cm, med ett tyg som jag köpt via Stofgalleriet i Danmark. Tyget är designat av en quiltkonstnär som heter Paula Nadelstern, och hennes quiltar har jag beundrat ända sedan jag startade upp min lilla verksamhet i början av 1990. Jag fick då en present från en av mina tygleverantörer. De hade varit på Quilt Market i Houston, och hade med sig en signerad bok av Paula Nadelstern, där hon skriver en hälsning till mig och tackar mig för att jag beundrar hennes kaleidoskop-täcken. Hon har ju utvecklat en speciell metod för att sy de här täckena, där hon gör mallar av alla delar som ingår i respektive block, och där hon ritar upp mönstret på den del av tyget som hon skall använda för att färdigställa blocket. Det är en tidskrävande metod men den blir väldigt korrekt och blocken blir exakta. Jag har aldrig lyckats riktigt med att använda den metoden och de täcken som jag försökt i kaleidoskop-teknik är mycket enkla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar